Ett 20-tal studenter och andra idégivare deltog i BBI:s innovationstävling 24 hours Startup Challenge på NetPort Science Park i veckan. Under 24 timmar genomfördes en rad workshops kring företagsutveckling samtidigt som deltagarna utvecklade och förfinade planer kring en egen affärsidé.
I tisdags kväll (19/1) mjukstartade eventet med en kick off för att förbereda deltagarna. Dagen efter startade tävlingen som utgick från Business Canvas modellen, dvs. att identifiera vilket problem idén löser, lösningen, teamet, marknaden m.m. Deltagarna fick träna på att pitcha idén och skaffa kunder. På torsdagskväll lämnade deltagarna in sina skriftliga dokument för juryn att bedöma. Juryn bestod av Mats Johnsson (Netport Science Park), Mattias Nygren (The Station) och Andreas Larsson (BTH). Därefter presenterade samtliga grupper sina pitchar med efterföljande frågor från juryn.
Bidragen höll hög och jämn nivå, men slutligen valdes Flashbuy som vinnare. Flasbuys idé är att sälja en pryl som inte kostar så mycket, dvs. där blocket blir för krångligt och för dyrt.
Ur juryns motivering:
Flashbuy did a good job highlighting that Blocket and Tradera takes too much time and costs too much when you really want to get rid of rather cheap stuff. Also, you want to avoid the embarrassment of open Facebook groups. User interface is key, obviously, but also to find a fitting scope. If payment is negotiated outside of the app, how do you get your share?
Kontaktperson för Flasbuy är Carl Olsson carl.ohlsson@live.se.
Läs mer om 24 hours startup challenge här.