Den 8 juni arrangerade NetPort Science Park ett Hackathon tillsammans med det franska universitetet ”Pôle Léonard de Vinci”. Temat var ”Hack the Digital Education Challenge”.
AI (Artificiell Intelligens) utvecklas med stormsteg och hjälper oss i vardagen utan att vi tänker på det. Ansiktsigenkänning låser upp våra telefoner, musikalgoritmer väljer vår nya spellista, kartanalyser hittar snabbaste vägen till vårt resmål. Men hur använder vi AI-teknik för att engagera elever och lärare på nya sätt? Hur kan vi stödja och vägleda elever på deras utbildningsresa genom innovativa metoder? Det och mycket annat fick universitetsstudenter från Italien, Frankrike och Portugal fördjupa sig i under en dag. De jobbade i blandade team för att i slutet av dagen kunna presentera lösningar på olika utmaningar. Studenterna som tog sig an de olika utmaningarna har tillsammans en bred kompetens och kunde komplettera varandra på ett bra sätt. De studerade pedagogik, psykologi, utbildningsvetenskap, IT, datavetenskap osv. Lösningarna pitchades för en jury och bedömdes utifrån ett antal kriterier:
Behov – hur viktigt är behovet som teamet har identifierat och hur väl beskriver de behovet?
Innovation – hur innovativ och kreativ är lösningen?
Fördelar och användarnytta – hur värdefull är lösningen för användarna och hur realistiskt är det att genomföra den?
Detta var det andra och sista Hackathon som genomfördes i projektet TASK21. Erfarenheterna från projektet kommer att användas för att skapa en universitetskurs för Edtechutvecklare och pedagoger. Kursen kommer att vara en MOOC, dvs öppen och tillgänglig för alla som är intresserade. Vi återkommer med mer information när den är publicerad och klar att användas.
Har du några frågor kring TASK21, Hackathon eller Edtech? Välkommen att höra av dig till Anna Söderberg, anna.soderberg@netport.se eller 0735 33 88 77.