SAMLA
SAMLA ska underlätta för innovationskraften i livsmedelsföretag
Drygt sju miljoner kronor från Tillväxtverket ska ge skjuts åt små- och medelstora livsmedelsföretag i hela Sverige.
Det är de små och medelstora företagen (upp till 250 anställda) som står för livsmedelsbranschens tillväxt. Detta framgår i den studie som genomfördes under 2016 och som ligger till grund för Tillväxtverkets nationella satsning i projektet SAMLA – SAMutveckling för Livsmedelsbranschens Acceleration. Förutom Tillväxtverket så finansieras SAMLA även av regionerna Skåne, Värmland och Västra Götaland. Studien visar också på vikten av företagens tillgång till forsknings-, utvecklings- och innovationsinsatser, men att dessa insatser ser väldigt olika ut var i landet man befinner sig. I SAMLA ska man dela med sig av redan fungerande arbetsmodeller, verktyg och nätverk till varandra, och utveckla nya tillsammans. Allt för att underlätta för livsmedelsföretagens utveckling.
SAMLA ska bidra till att svenska livsmedelsföretag får en effektivare innovations- och utvecklingsprocess, och att de kan nå ut på större marknader med hållbara, konkurrenskraftiga produkter. SAMLA genomförs tillsammans med RISE Jordbruk och Livsmedel, Livsmedelsakademin, Nifa, Livsmedelsföretagen, Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Lantbruksuniversitet och Business Sweden.
Mer att läsa finns på www.samlasverige.se